Et eget hus midt i smørøyet
– Wernergården er jo ikke et typisk kontorbygg. Vi opplever at det er veldig mange brukere som bevisst ikke vil ha den corporate-looken, og da er jo dette veldig riktig. Bygget har en uvanlig god takhøyde og fellesarealer andre kan drømme om. Her får man noe som virkelig står ut i mengden, og som har et mer personlig uttrykk enn det man er vant til.
Alt man ønsker innen rekkevidde
– De har begynt å kalle området her for Techturen, for det er veldig mye tech-selskaper som søker seg hit. Så vi ser jo for oss den type aktører, der er det ofte veldig mange unge ansatte. Det er derfor man på en måte velger å bo midt i byen.
I Kvadraturen er det vanligvis få lokaler som er ledige til enhver tid, og sjelden muligheter for å sikre seg et helt bygg til egen virksomhet. I Wernergården kan den heldige leietakeren få en egen inngang profilert for dem, og disponere alle arealer som de selv ønsker. Bygget disponerer også et eget gaardsrom som vil bli omgjort med tak over hele. Her kan man eksempelvis holde kundepitcher, presentasjoner og firmasamlinger, eller man kan åpne og invitere byen inn i egen bakgård.
– Vi ser jo at mange av mange av de store kundene våre har tilsvarende løsninger i utlandet, og vi ser at vi kan klare å skape noe tilsvarende her. Vi ønsker å lage noe annet enn det tradisjonelle oppsettet med kantine som er åpen fra 11 til 13. En litt mer utadrettet løsning, og så lage bakgården til et flerbruksområde du får lyst til å bruke gjennom hele dagen, forklarer Johannessen.
En av byggets skjulte perler er den åpne takterrassen med 360 graders utsikt over Oslo sentrum. Her skal det bygges en pergola med spiler, legges nytt gulvdekke og få inn nye møbler for å skape en avslappet atmosfære.
Vertskap på huset
Husverterollen i Wernergården blir nesten som en concierge på et fint hotell. En kontaktperson som kan hjelpe leietakeren med alt, og som blir bindeleddet mellom leietaker og de andre leverandørene for huset, som eksempelvis personal, restaurant, renhold og lignende, for å sørge for en mer sømløs hverdag.
– Hvis det er noe man ikke er fornøyd med eller ønsker å bestille går man bare til husverten, som tilrettelegger videre og sørger for at det skjer. Denne rollen kan i større grad tilpasses leietakernes ønsker og hverdag, slik at de kan avlastes og fokusere på andre ting, sier Johannessen.